FORESAT OG UNDERGIVENSKULPTUR, 2016 -DINA PEDERSEN
2 kasser 37,7 x 23 x 70,2 i bemalet fyrtræ Med udgangspunkt i militærets ornamentik af deres uniformer, har jeg fokuseret på de gradsmærker, som hæren bærer på skuldrene. En konstabel og en overkonstabel bærer mærkerne, som er fortolket i 2 bemalede lukkede trækasser. Kasserne læner sig op af mærkernes størrelsesforhold og farvetone. De udfræsede mønstre er en forsimplet og grafisk parafrase af linerne på mærkerne. Formsproget og udformningen af kasserne er en reference til de feltkasser, som benyttes af militæret til at transportere bla. patroner og kanonslag på missioner og øvelser. Gradsmærkerne bruges til at bestemme den militære rækkefølge og benævne hvilke soldater, der er foresat og undergiven hinanden. Ordene foresat og undergiven er hentet fra militærets eget undervisningsmateriale omkring ret og pligt. For at benævnelserne skal give mening er mindst to parter en nødvendighed. Denne gensidige afhængighed er gældende både i den hierarkiske opdeling og en nødvendig funktionsopdeling, når arbejdet som soldater skal udføres i krigszoner. Den kunstneriske praksis har beskæftiget sig med krig og militæret i årtier, både med henholdsvis ærefulde og skrækindjagende udtryk for krigens ansigt. Jeg taler her ind i den samtidskunsten, hvor krig og krigens følger er højaktuelle i vores samfund. Min interesse for dette tema stammer bla. fra min opvækst på et soldaterhjem, hvor soldater og den militære kultur var en del af min virkelighed og hverdag. Jeg ønsker med værket at undersøge det hierarkiske i ornamentikken og den militære institution. Værket er ligeledes en kommentar til opdelingen af mennesker i grader. Soldatens værdi og egenskaber anes i ornamentikken, som en underliggende sandhed, der ikke nødvendigvis kun referere til det professionelle virke, men også kan berøre mennesket bag. Kasserne står som to flertydige objekter, der fortællende berører dualismer så som magt/afmagt, krig/fred, determinisme/handlefriheden. |